Werkwijze

Een goed gestructureerde werkwijze biedt beide partijen houvast gedurende het ontwerptraject en is van essentieel belang om het beoogde einddoel te bereiken. Hieronder vindt u een stappenplan dat de verschillende fasen illustreert die elk project doorloopt.

Inventariseren projectinfo

De eerste stap is de projectinventarisatie. Tijdens deze fase worden het doel van de animatie, de beoogde doelgroep, deadlines, en andere relevante aspecten geïnventariseerd. De verzamelde informatie wordt vervolgens samengevat in een projectinformatieblad.

Script

Op basis van de inventarisatie wordt een script voorbereid waarin de animatie textueel wordt beschreven. Bij dit script kan ervoor worden gekozen om een storyboard te maken, inclusief schetsen, om een visueel gevoel te krijgen bij de 'shots' die gemaakt worden.

Modelleren

Het door de klant ter beschikking gestelde 3d-model wordt geimporteerd en geoptimaliseerd voor de animatie.

Of

Er zijn geen 3d-modellen beschikbaar en deze worden in deze fase gegenereerd.

Scene en textures

De 3D-modellen worden ingevoegd in een scène waar de animatie zal plaatsvinden. In deze scène wordt de belichting bepaald en worden kleuren gekozen voor de achtergrond. Bovendien worden de modellen voorzien van de juiste materialen, kleuren, en andere details, ook wel bekend als 'texturing.

Proefanimatie

De animatie wordt ter controle zonder materialen, belichting uitgewerkt.

Resultaat

Na goedkeur van de proefanimatie wordt de definitieve animatie uitgewerkt.